الاثنين، 31 أكتوبر 2011

انا مصـــــرى وبأفتخــر ان دى ارضـــنا ــ كلمـــات الفيلسـوف الشــاعر


انا مصـــــرى وبأفتخــر ان دى ارضـــنا

كلمـــات الفيلسـوف الشــاعر

*****************



انا مصــــــرى
اسمى احمــد او اسمى جــــورج
مش هيه دى المشكـــله ؟
عايشـين دايـــــــما حبــــــــايب
ليه بقـى عايزين تعملـــوها معضلـــه !


*****************

انا مصــــــرى
وكان لى زميل اسمه مايكل فى المدرسة
كان ياكل معايا نفــــس السندوتــــــش
واروح لعنده البيت آكل اى حاجه
ولو ماكانــــــــش فيه الا بيــــض ومـــش

*****************

انا مصــــــرى
كنت باروح الكنيســــــة
لاجل احضر فرح ميشــيل اخـــــــوه
وما حدش يعرف يفرق ولا يقــدر يفرق بيننا
ما احنا دايما مع بعض زى الاخ واخـــــوه


*****************

انا مصــــــرى
ولما يكــون عندى حــــالة وفـــــــاه
الاقيــه يحضــر ويســـمع القــرآن
والشيخ بيقــرا ويســــبح المولـى فى عـــلاه
وبكل حـزن يطبطب على كتفى لما اقــول الاه


*****************

انا مصــــــرى
مســلم او نصــرانى ايــد واحــده من زمــان
وكمــان دى بلــدنا وارضنـــا
وعايشــين مع بعـــــض وحاســين بالامـــان
ولســاننا دايما يصلى على النبـى
وبنحب بعض ونحمد ربنـــــا


*****************

انا مصــــــرى
سـواء كنت فى ســينا او اســوان
نمــوت لاجل نفدى بلدنا ونصــون عرضــنا
وبنقــرأ فى الانجيــــــل والقــــرآن
وترابهــا حنه .. لكنــه بارود للـى يمســنا
انا مصـــــرى وبأفتخــر ان دى ارضـــنا


*****************


ولا يزال الصبــــــــى يضعها حبيبــــته فى مقلتيه ،
  ولا يرى فى الكـــــــون باســـــــره غــــــــيرها ...؟




ارجو ان تعجبكم كلمـاتى ، ولكم عاطـر تحيـاتى

كلمات الفيلسوف الشاعر


هناك تعليقان (2):

NOURHAN يقول...

شاعرنا الفيلسوف لك مني كل الود والاحترام على روعة هذه الكلمات دمت متميز .. :)) بالتوفيق تحياتي وخالص ودي ,,,

الفيلســوف الشــــاعر يقول...

بارك الله فيك
لقــد ســعدت حقــا بردك الكريـــــم
وادعـوا الله ان اكـــون دائمـا عند حســــن الظــن

ولقد كـنت أسعد بكتاباتك واختيـاراتك الممـيزه ، وترتيبك الممـيز ايضــــــــا
تحيـاتى العطرة لك

ودعواتى لك والاسـرة الفاضـلة ان يتقبـل الله هذه الايـام الفاضلة

الفيلسوف الشـــاعر

16 . أحلم أوعــــــى الحلم يضيع كلمـــــــات الفيلســـــوف الشــــاعر

16 . أحلم أوعــــــى الحلم يضيع كلمـــــــات الفيلســـــوف الشــــاعر &&&&&&&&&&&&&a...