السبت، 25 أغسطس 2018

6 . خوفــــــــو او حتشبسوت





6 . خوفــــــــو او حتشبسوت
كلمات الفيلسوف الشــــاعر
&&&&&&&&&&&&&&
1
انا كنت ماشى ولا ف بالى
ووقفت فجاه تحت شجرة توت
ولقيتنى عمال العن اللى جرى لى
من يومى وانا تعبــــــان شقيان
باخد على راســـــى بالنبوت
2
وحلمــــــت ان الحـــــظ اتغير
فلوس كتير ودهـــــب وياقـــــوت
وبقيت غنى وخــــدت بنت بنوت
والدنيا احـــــلوت وجت ويايا
وبقيت باشـــــا مش واد هلفوت
3
والنـــــاس لما تشـــــوفنى تشاور
اهوه فــــلان بيه اللى رفع راسنا 
وانا رافع راسى وبتامل ف الملكوت
من يومـــــى فى الدنيا بأعــــــافر
شقيان ولا ف جيبى جنيه أو سحتوت
4
وقـــــال واحـــــد م الواقفـــــين
كان بيوشوش صاحبه ياجماعة الخير
ما طار طير عالى ف السما وأرتفع
ومهما رفـــــرف بالجناحين فوق
الا جــــه يوم وعلى راســـــه وقع
5
قمت بصيت له حتـــــة بصه
ماتقولش تنين وهاحـــــرقه بالنار
وكأنى قطـــــر عمال يطوح
على القضيب بيقول توت توت
فخاف منى وفرد جناحاته وطار
6
ولقيت دجاجه ماشيه ووراها كتكوت
عـــــمال بينقرنى ف راســــــى
وانا ممدد ع الارض تقولشى خوفو أو حتشبسوت 
صحـــــيتنى ليه بـــس يا أبن ال ... الديك
لولا الحلـــم الواحد كان يطـــــق يموت


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
أرجو أن تعجبكـــم كلماتى ولكم عاطــر تحيـــــاتى
خوفــــــــو او حتشبسوت من ديوان اللى فات مات

ليست هناك تعليقات:

16 . أحلم أوعــــــى الحلم يضيع كلمـــــــات الفيلســـــوف الشــــاعر

16 . أحلم أوعــــــى الحلم يضيع كلمـــــــات الفيلســـــوف الشــــاعر &&&&&&&&&&&&&a...